2024
Vizualizeaza ROI 2024 – 2025
Nr.2169/12.09.2024
REGULAMENTUL DE ORDINE INTERIOARĂ
AL ȘCOLII GIMNAZIALE CERĂT
ANUL ȘCOLAR 2024 – 2025
Dezbătut/ validat în Consiliul Profesoral, din 06.09.2024 Validat/aprobat în Consiliul de Administrație, din 12.09.2024
Director,
Prof. Marius-Daniel TUȚĂ
Cuprins
CAPITOLUL I 4
Dispoziții generale. 4
CAPITOLUL II 5
Organizarea unității de învățământ 5
CAPITOLUL III 6
Personalul unității de învățământ 6
Personalul didactic de predare. 7
Personalul didactic auxiliar .8
Biblioteca şcolară sau centrul de documentare şi informare. 100
Personalul nedidactic. 10
CAPITOLUL IV.. 11
Organisme funcţionale şi responsabilităţi ale cadrelor didactice. 11
Responsabilități ale personalului didactic în unitatea de învăţământ 11
Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extrașcolare. 11
Coordonatorul pentru proiecte europene. 11
Profesorul diriginte. 12
Profesorul consilier școlar 14
CAPITOLUL V.. 14
Comisiile care funcționează în cadrul școlii 14
CAPITOLUL VI 15
Elevii 15
Dobândirea și exercitarea calității de beneficiar primar al educației 15
Îndatoririle/obligațiile elevilor 16
Sancționarea elevilor 20
Transferul elevilor 21
CAPITOLUL VII 21
Părinții sau reprezentanții legali 21
Dispoziții generale. 21
Îndatoririle părinţilor sau reprezentanţilor legali 22
CAPITOLUL VIII 24
Comitetul de părinţi 24
CAPITOLUL IX.. .24
Consiliul reprezentativ al părinţilor/Asociaţia de părinţi 24
CAPITOLUL X…… .25
Securitatea în mediul virtual educațional și gestionarea datelor cu caracter personal…………………………25
CAPITOLUL XI…… .27
Dispoziții generale. 27
Prezentul Regulament se aplică în ȘCOALA GIMNAZIALĂ CERĂT și conține norme privind organizarea și funcționarea unității, în conformitate cu:
Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar;
Legea nr. 53 din 24.01.2003, actualizata – Codul muncii, cu modificările și completările ulterioare;
O.M.E. nr. 5.726 din 06.08.2024,privind Regulamentul – cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar ;
O.M.E.C. nr. 5545 din 10.09.2020 pentru aprobarea Metodologiei –Cadru privind desfasurarea activitatilor didactice prin intermediul tehnologiei si al internetului, precum si pentru prelucrarea datelor cu caracter personal
O.M.E. nr. 3694 din 01.02.2024 privind Structura anului școlar 2024-2025;
O.M.E nr. 6223 din 04.09.2023 pentru aprobarea Metodologiei-cadru de organizare şi funcționare a consiliilor de administrație din unităţile de învăţământ preuniversitar;
O.M.E. nr. 5707 din 01.08.2024 pentru aprobarea Statutului Elevului;
O.M.E.N.C.S. nr. 6134 din 12.12.2016 privind interzicerea segregării școlare în unitățile de învățământ preuniversitar;
O.M.E.C. nr. 5633 din 23.12.2019 pentru aprobarea Metodologiei de aprobare a segregării școlare în învățământul preuniversitar;
O.M.E.C.T.S. 4247 din 13.05.2020 pentru modificarea şi completarea Metodologiei de evaluare anuală a activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 6.143/2011;
O.M.E.C.T.S. 5555 din 07.10.2011 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de resurse şi asistenţă educaţională;
NOTĂ: Întreg personalul de la Școala Gimnazială Cerăt, (didactic, didactic auxiliar, nedidactic), elevii şi părinţii (reprezentanţii legali) au obligația să-şi însuşească şi să respecte prevederile Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar, a Statutului Elevului, precum şi prevederile prezentului Regulament de organizare și funcționare (R.O.F.).
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1
Regulamentul de Ordine Interioară al Școlii Gimnaziale Cerăt, cuprinde norme referitoare la organizarea și funcționarea unităților de învățământ preuniversitar de stat și particular, fiind elaborat în conformitate cu Legea nr. 198 din 4 iulie 2023 a învăţământului preuniversitar, Regulamentului de Organizare şi Funcționare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar (R.O.F.U.I.P.), Codul Muncii și alte acte normative elaborate de ME, decizii ale Inspectoratului Școlar Județean.
Art. 2
1)Scopul Regulamentului de Ordine Interioară (R.O.I.) este de a implementa în viața organizației școlare prevederile Regulamentului de Organizare şi Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar respectând condițiile specifice, valorile promovate și tradiția unității de învățământ.
2)Respectarea regulamentului este obligatorie pentru personalul de conducere, didactic de predare, didactic auxiliar, nedidactic, pentru elevii și părinții care vin în contact cu unitatea de învățământ.
Art. 3
Respectarea regulamentului este obligatorie pentru personalul de conducere, didactic de predare, didactic auxiliar, nedidactic și părinții care vin în contact cu unitatea de învățământ.
Art. 4
1)În incinta Școlii Gimnaziale Cerăt sunt interzise, potrivit legii, crearea și funcționarea oricăror formațiuni politice, organizarea și desfășurarea activităților de propagandă politică si prozelitism religios, orice formă de activitate care încalcă normele conviețuirii sociale, care pun în pericol sănătatea fizică, psihică a elevilor, a personalului didactic, didactic auxiliar si nedidactic.
2)În unitatea de învățământ sunt interzise fumatul, precum și utilizarea tuturor categoriilor de produse care conțin tutun sau a țigaretelor electronice, conform Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun, cu modificările și completările ulterioare.
3)În unitatea de învățământ sunt interzise deținerea, consumul sau comercializarea de droguri, băuturi alcoolice, substanțe etnobotanice sau alte substanțe.
4)În unitatea de învățământ este interzisă organizarea sau participarea/promovarea participării la jocuri de noroc.
Art. 5
În rezolvarea problemelor școlii, altele decât cele de natură didactică și disciplinară, vor fi atrași și implicați și alți factori, precum: familia, Comitetul de părinți pe clasă, Comitetul reprezentativ al părinților, comunitatea locală.
Art. 6
Consiliul de Administrație poate modifica în timpul anului școlar prezentul regulament, în domeniul organizatoric și administrativ, în urma apariției unor situații speciale, a căror rezolvare este urgentă și ale căror efecte ar perturba buna desfășurare a activității în scoală.
Art. 7
În Școala Gimnazială Cerăt, procesul instructiv-educativ se desfășoară în limba română.
CAPITOLUL II
Organizarea unității de învățământ
Art. 8
1) Școala Gimnazială Cerăt, instituție autorizată școlarizează elevi în următoarele niveluri:
învăţământ preșcolar, învățământ primar, învățământ gimnazial.
2) Școala Gimnazială Cerăt are următoarele structuri arondate:
-Grădinița cu program normal nr.1
– Grădinița cu program normal nr.2
Art. 9
1)Anul şcolar începe la 1 septembrie 2024 şi se încheie la 31 august 2025 și are o durată de 36 de săptămâni de cursuri.
2)Structura anului şcolar, respectiv perioadele de desfăşurare a cursurilor, a vacanţelor şi a sesiunilor de evaluări, examene şi concursuri naţionale se stabilesc prin ordin al ministrului educaţiei.
Art. 10
Programul de funcționare a cursurilor este după cum urmează:
Cursurile se desfășoară în zilele lucrătoare, de luni până vineri, de regulă în intervalul 8.00-18.20.
– învățământul preșcolar 8.00-13.00
-învățământul primar în intervalul 8.00-12.20
– învățământul gimnazial în intervalul 12.30-18.20
Ora de curs pentru ciclul gimnazial are durata de 50 de minute, urmată de o pauză de 10 minute.
În învăţământul primar, ora de curs este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute după fiecare
oră.La clasa pregătitoare şi la clasa I,
activităţile de predare-învăţare-evaluare acoperă 30 – 35 de minute, restul de timp fiind destinat
activităţilor liber alese, recreative.)
2) În situaţii speciale, cum ar fi epidemii, intemperii, calamităţi, alte situaţii excepţionale, pe o perioadă determinată, durata orelor de curs şi a pauzelor poate fi modificată, la propunerea motivată a directorului, în baza hotărârii consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, cu informarea inspectoratului şcolar.
Art. 11
În urma analizei de nevoi întreprinse la nivelul unității de învățământ în funcție de resursele existente (umane, financiare și materiale), prin decizia consiliului de administrație al unității de învățământ și, după caz, cu avizul inspectoratului școlar, se pot organiza programe care au drept scop creșterea calității educației oferite tuturor beneficiarilor primari sau se pot întreprinde demersuri pentru dobândirea unui statut special, precum:
a) Programul „Școala după școală”;
b) Programul de „Învățare remedială”;
c) Statutul de școală verde;
d) Statutul de școală – pilot sau de aplicație;
e) Programul „Zone de investiții prioritare în educație”.
Art. 12
Graficul orar este elaborat de către Comisia pentru elaborarea orarului școlii numită prin decizia directorului la începutul anului școlar. Directorul verifică fiecare versiune de grafic, îl aprobă prin semnătură și aplicarea ștampilei şi stabilește persoana care răspunde de arhivarea acestuia.
1)Orarul respectă planurile cadru și planurile de învățământ pentru fiecare formă de învățământ și specializare;
2)La modificarea orarului, noua versiune se va afișa pe site-ul școli, în cancelarie și la panoul pentru elevi.
Art. 13
Programul de lucru al personalului didactic auxiliar și nedidactic:
1) Personalul didactic auxiliar își desfășoară de regulă programul între orele 8.00 – 16.00;
2) Serviciul secretariat și contabilitate își desfășoară „programul cu publicul în zilele de luni,miercuri și joi în intervalul orar 9.30-10.30
3) Programul de lucru pentru personalul de la bibliotecă este: 12.00 – 14.00.
4) În cadrul programului de lucru personalul didactic auxiliar și nedidactic are dreptul la o pauză pentru masă şi la alte pauze, în condiţiile stabilite prin contractul colectiv de muncă/conducerea unităţii.
Art. 14
Accesul, circulația elevilor, a personalului și a altor persoane în interiorul școlii în timpul programului este reglementată prin proceduri.
CAPITOLUL III
Personalul unității de învățământ
Art. 15
1)În unitatea de învățământ, personalul este format din personal didactic de conducere, didactic de predare , didactic auxiliar şi personal nedidactic.
2)Angajarea personalului didactic de predare, didactic auxiliar şi nedidactic în unităţile de învăţământ cu personalitate juridică se realizează prin încheierea contractului individual de muncă cu unitatea de învăţământ, prin reprezentantul său legal.
Art.16
Structura de personal și organizarea acestuia se stabilesc prin orgranigramă,prin statele de funcții și prin proiectul de încadrare ale Școlii Gimnaziale Cerăt.
Personalul didactic de predare
Art. 17 Pentru încadrarea și menținerea în funcție, personalul didactic are obligația să prezinte un certificat medical, eliberat de medicul specializat de medicina muncii, care atestă că este apt pentru prestarea activității în învățământ, precum și cazierul judiciar și certificatul de integritate comportamentală.
Art. 18Drepturile și obligațiile personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar sunt cele reglementate de legislația în vigoare.
Art. 19. Toate cadrele didactice trebuie să fie prezente la şcoală cu 10 minute înainte de începutul programului, conform orarului zilnic.
Art. 20. Profesorul sau învăţătorul de serviciu trebuie să se prezinte la şcoală 15 minute înainte de începutul programului.
Art. 21. Profesorul sau învăţătorul este obligat să preia elevii de la poarta școlii, pentru accesul în unitate, la prima oră de curs, după un program eșalonat stabilit de Consiliul de Administrație.
Art.22. Cadrele didactice trebuie să respecte programul de lucru stabilit prin orarul şcolii, astfel încât intrarea şi ieşirea de la ore să se facă imediat după ce s-a sunat, utilizându-se integral şi eficient cele 45 (ciclul primar) și 50 minute (ciclul gimnazial) ale lecţiei; la sfârșitul ultimei ore de curs, învățătorul/profesorul este obligat să conducă elevii până la ușa de ieșire din școală.
Art.23. Cadrele didactice sunt obligate să nu absenteze nemotivat, nici să părăsească orele de curs fără aprobarea conducerii şcolii şi să anunţe urgent conducerea şcolii în cazul apariției unor situaţii neprevăzute care impun absenţa de la şcoală.
Art.24. Cadrele didactice trebuie să aibă o ţinută şi un comportament ireproşabil în relaţiile cu colegii, cu întreg personalul şcolii, elevii şi părinţii acestora.
Art. 25. Le este interzis cadrelor didactice sa aplice pedepse corporale elevilor ori să agreseze verbal sau fizic elevii sau alte persoane din şcoală.
Art. 26.
1)Participarea la ședințele consiliului profesoral este obligatorie pentru toate cadrele didactice cu norma de bază în unitate, absenţa nemotivată de la mai mult de două şedinţe ale consiliului profesoral se consideră abatere disciplinară şi se sancţionează cu diminuarea calificativului anual la ,,Bine”.
2) Cadrele didactice sunt obligate să semneze zilnic în condica de prezenţă, conform orarului.
Art.27. Participarea membrilor consiliului de administraţie la şedinţele acestuia este obligatorie. Absenţa nemotivată de la mai mult de două şedinţe ale consiliului de administrație se sancţionează cu excluderea din consiliu.
Art.28. Cadrele didactice sunt obligate să participe la toate activităţile extraşcolare la care sunt solicitate de către conducerea şcolii, absenţa nemotivată de la o singură activitate atrage după sine sancţionarea.
Art.29. Cadrele didactice au responsabilitatea morală şi profesională de a participa la cursurile de formare inițiate de conducerea şcolii, Inspectoratul Şcolar, Casa Corpului Didactic Dolj sau alte instituții furnizoare de cursuri de formare.
Art.30. Le este interzis cadrelor didactice de a folosi telefonul mobil în timpul orelor de curs sau de a ieși pe hol pentru convorbiri telefonice personale.
Art.31.Întreg personalul didactic de predare este obligat să păstreze confidenţialitatea datelor şi informaţiilor care privesc strict instituţia, nefăcând publice acele informații care aduc atingere imaginii instituţiei.
Art.32.Cadrele didactice cu rezultate deosebite în activitatea didactică şi educativă extraşcolară pot fi recompensate prin acordarea diplomei de excelenţă, instituită de conducerea şcolii pe baza următoarelor criterii:
a. Aplicarea frecventă a metodelor moderne (active şi interactive) la lecţii;
b. Progrese remarcabile înregistrate de elevi la testele organizate de şcoală;
c. Implicarea în proiecte europene;
d. Rezultate deosebite obţinute de elevi la Evaluarea Naţională;
e. Rezultate deosebite obținute de elevi la olimpiade şi concursuri şcolare;
Art.33. Detalierea atribuţiilor, sarcinilor, competențelor şi responsabilităţilor cadrelor didactice se realizează în fișa postului.
Art.34. Cadrele didactice care încalcă prevederile prezentului regulament, cât şi prevederile Regulamentului de organizare şi funcționare a unităţilor de învăţământ preuniversitar pot primi următoarele sancțiuni :
-Observaţie scrisă;
-Avertisment;
-Diminuarea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizația de conducere, de îndrumare şi de control, cu până la 15% pe o perioada de 1-6 luni;
-Suspendarea, pe o perioada de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcții didactice superioare, sau pentru obținerea gradelor didactice, ori a unei funcții de conducere, de îndrumare şi control;
-Destituirea din funcţia de conducere, de îndrumare şi de control din învățământ;
-Desfacerea disciplinară a contractului de muncă.
Art. 35
Pe durata cursurilor se organizează serviciul pe școală. Atribuțiile personalului didactic de predare în timpul efectuării serviciului pe școală sunt:
Se prezintă la școală cu cel puțin 15 minute înainte de începerea cursurilor;
Împreună cu secretarul, profesorul de serviciu , deschide dulapul cu cataloage si verifica existența numerică a acestora, când se ia în primire serviciul pe scoală. În cazul absenței unui catalog, profesorul de serviciu trebuie să consemneze în registrul de procese verbale și să anunțe conducerea școlii;
Are în vedere și verifică, pe timpul serviciului, în pauze, rastelul de cataloage să aibă toate
cataloagele, iar la sfârșitul programului, toate cataloagele să fie securizate;
Asigură semnarea condicii de prezență de către cadrele didactice;
Supraveghează intrarea elevilor în școală;
Verifică ținuta elevilor la intrarea în școală;
În fiecare pauză este prezent în mijlocul elevilor;
După ce s-a sunat de intrare, se îngrijește ca elevii întârziați la ore să intre în clase fără a produce dezordine;
Controlează clasele, cabinetele, dacă mai sunt elevi care nu au intrat la ore și asigură intrarea lor în cel mai scurt timp în clase;
În cazul în care se constata deteriorarea sau stricarea obiectelor de inventar din școală, produse din neglijența sau reaua voință a elevilor, a profesorilor și a persoanelor care sunt în vizită în clădirea instituției de învățământ, ia legătura cu muncitorul de întreținere și personalul desemnat pentru păstrarea bazei materiale, consemnând în registru prin întocmirea unui proces verbal și anunțând șefii ierarhici de producerea a acestui eveniment;
Consemnează absențele cadrelor didactice și anunță direcțiunea pentru a găsi soluții imediate care să asigure desfășurarea fără sincope și perturbări a procesului instructiv-educativ;
Propune înlocuitor în cazul imposibilității efectuării serviciului și anunță directorul cu privire la modificarea intervenita
Consemnează, cu exactitate zilnic în Registrul de procese-verbale deficiențele semnalate.
Verifică dacă porțile școlii si ușile de la intrarea în școală sunt inchise în timpul orelor de curs.
Art. 36
În cazul în care un cadru didactic își desfășoară activitatea în mai multe unități de învățământ, acesta va efectua serviciul pe școală într-o singură unitate de învățământ, la alegere, cu acordul conducerii acesteia.
Personalul didactic auxiliar
Art. 37
1)Personalul didactic auxiliar este obligat sa respecte programul şcolii specific fiecărui compartiment.
2)Atribuțiile, sarcinile, competentele şi responsabilităţile personalului didactic auxiliar sunt cuprinse în fişa postului.
Art. 38. Personalul didactic auxiliar este obligat să participe la acele ședințe de consiliu profesoral la care se discută probleme legate de compartimentele în care își desfășoară activitatea.
Art.39. Personalul didactic auxiliar trebuie să aibă o ţinută şi o comportare ireproșabilă în relațiile cu cadrele didactice, elevii, părinții, personalul nedidactic al şcolii, precum şi cu orice persoană din afara școlii.
Art.40. Personalul didactic auxiliar are obligaţia de a răspunde la toate solicitările venite din partea conducerii şcolii, considerate de interes major pentru instituţie.
Art.41. Întregul personal didactic auxiliar are obligaţia să participe la cursurile de formare, iniţiate de conducerea şcolii, Inspectoratul Şcolar sau Casa Corpului Didactic sau alte instituții furnizoare de cursuri de formare, în conformitate cu specializarea şi compartimentul în care activează.
Art.42.Întreg personalul didactic auxiliar este obligat să păstreze confidenţialitatea datelor şi informațiilor care privesc strict instituţia, nefăcând publice acele informaţii care aduc atingere imaginii instituției.
Art.43. Personalul didactic auxiliar și nedidactic are obligația de a semna zilnic condica de prezență.
Art.44. Nerespectarea prevederilor actualului regulament intern, sau a prevederilor din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităților de învăţământ preuniversitar, cât şi a sarcinilor, atribuţiilor şi responsabilităţilor prevăzute în fişa postului, duce automat la aplicarea următoarelor sancţiuni, în functie de gravitatea şi numărul abaterilor:
-Observație scrisă;
-Avertisment;
– Diminuarea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizația de conducere, de îndrumare şi de control, cu până la 15% pe o perioada de 1-6 luni;
-Suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcții didactice superioare, sau pentru obținerea gradelor didactice, ori a unei funcții de conducere, de îndrumare şi control;
-Destituirea din funcţia de conducere, de îndrumare şi de control din învățământ;
-Desfacerea disciplinară a contractului de muncă.
Personal nedidactic
Art. 45. Personalul nedidactic este obligat să respecte programul zilnic stabilit de conducerea școlii împreună cu serviciul administrativ.
Art. 46. Personalul nedidactic are obligația de a asigura securitatea şcolii în următorul interval de timp: 7.00-19.00 în zilele de luni până vineri.
Art. 47. Personalul nedidactic asigură igienizarea şi întreţinerea şcolii la nivelul sectoarelor repartizate de serviciul administrativ și directorul şcolii şi în conformitate cu fişa postului.
Art. 48. Atribuţiile, sarcinile, competențele şi responsabilităţile personalului nedidactic sunt cuprinse în fișa postului.
Art. 49. Personalul nedidactic are obligaţia să răspundă la toate solicitările venite din partea conducerii şcolii, considerate de interes major pentru instituţie.
Art. 50. Personalul nedidactic este obligat să aibă un comportament civilizat faţă de cadrele didactice, personalul didactic auxiliar, elevi, părinți şi faţă de orice persoană care intră în şcoală.
Art. 51. Se interzice personalului nedidactic să utilizeze baza materială a şcolii în alte scopuri decât cele legate de interesele instituției.
Art. 52. Se interzice personalului nedidactic să sustragă bunurile școlii.
Art. 53. Nerespectarea prevederilor actualului regulament intern cât şi a prevederilor din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităților de învățământ preuniversitar, cu referire la personalul nedidactic, atrage după sine următoarele sancţiuni, aplicate în conformitate cu Codul Muncii şi în funcţie de gravitatea şi numărul abaterilor.
-Avertisment scris;
-Reducerea salariului de baza pe o durată 1-3 luni cu 5-10 %;
-Desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
Biblioteca şcolară sau centrul de documentare şi informare
Art. 54
1)În unitatea de învățământ se poate organiza, atât în format fizic, cât și digital, biblioteca școlară, inclusiv biblioteca școlară virtuală, sau centrul de documentare și informare.
2)Acestea se organizează şi funcţionează în baza Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a regulamentului aprobat prin ordin al ministrului educaţiei.
3)Într-un centru de documentare și informare pot activa, în condițiile legii, atât profesorul documentarist, cât și bibliotecarul.
4) În unittatea de învățământ se asigură accesul gratuit al beneficiarilor primari și al personalului la Biblioteca Școlară Virtuală și la platforme digitale de învățare.
CAPITOLUL IV
Organisme funcţionale şi responsabilităţi ale cadrelor didactice
Responsabilități ale personalului didactic în unitatea de învăţământ
SECȚIUNEA I
Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extrașcolare
Art. 55
1)Coordonatorul pentru proiecte și programe educative școlare și extrașcolare este, de regulă, un cadru didactic titular, propus de consiliul profesoral și aprobat de către consiliul de administrație, în baza unor criterii specifice aprobate de către consiliul de administrație al unității de învățământ.
2)Coordonatorul pentru proiecte și programe educative școlare și extrașcolare coordonează activitatea educativă din unitatea de învățământ, inițiază, organizează și desfășoară activități extracurriculare și extrașcolare la nivelul unității de învățământ, cu diriginții, cu responsabilul comisiei de învățământ primar, cu consiliul reprezentativ al părinților/reprezentanților legali și asociația de părinți, acolo unde aceasta există, cu reprezentanți ai consiliului beneficiarilor primari, cu consilierul școlar și cu partenerii guvernamentali și neguvernamentali.
3)Coordonatorul pentru proiecte și programe educative școlare și extrașcolare își desfășoară activitatea în baza prevederilor strategiilor Ministerului Educației privind educația formală și nonformală.
4)Directorul unității de învățământ stabilește atribuțiile coordonatorului pentru proiecte și programe educative școlare și extrașcolare, în funcție de prioritățile și specificul unității.
5)Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare poate fi remunerat suplimentar din fonduri extrabugetare, conform legislaţiei în vigoare.
Coordonatorul pentru proiecte europene
Art.56
1)Coordonatorul pentru proiecte educaționale europene este un cadru didactic titular, propus de consiliul profesoral și aprobat de către consiliul de administrație, în baza unor criterii specifice aprobate de către consiliul de administrație al unității de învățământ.
2)Coordonatorul pentru proiecte educaționale europene coordonează activitatea de identificare a surselor de finanțare, informează instituția cu privire la apelurile lansate, participă la scrierea cererilor de finanțare, sprijină implementarea, monitorizează aspecte ale proiectelor implementate la nivelul unității de învățământ.
3)Coordonatorul pentru proiecte educaționale europene își desfășoară activitatea în baza prevederilor strategiilor Ministerului Educației privind absorbția fondurilor europene prin Programele finanțate extern – Erasmus +, PNRR, FSE+, alte finanțări.
4) Directorul unității de învățământ stabilește atribuțiile coordonatorului pentru proiecte educaționale europene, în funcție de specificul unității.
Profesorul diriginte
Art. 57
1)Profesorul diriginte coordonează activitatea clasei din învăţământul gimnazial.
2)Un cadru didactic poate îndeplini atribuţiile de profesor diriginte la o singură formaţiune de studiu.
3)În cazul învăţământului primar, atribuţiile dirigintelui revin învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul primar.
Art. 58
1)Profesorii diriginţi sunt numiţi, anual, de către directorul unităţii de învăţământ, în baza hotărârii consiliului de administraţie.
2)La numirea profesorilor diriginţi se are în vedere, în măsura posibilităţilor, principiul continuităţii, astfel încât clasa să aibă acelaşi diriginte pe parcursul unui nivel de învăţământ.
3)De regulă, poate fi numit profesor diriginte un cadru didactic titular sau suplinitor care are cel puţin o jumătate din norma didactică în unitatea de învăţământ şi care predă la clasa respectivă.
Art. 59
1)Activităţile specifice funcţiei de diriginte sunt prevăzute în fişa postului cadrului didactic.
2)Profesorul diriginte realizează anual planificarea activităţilor conform proiectului de dezvoltare instituţională şi nevoilor educaţionale ale colectivului de elevi pe care îl coordonează. Planificarea se avizează de către directorul unităţii de învăţământ.
3)Profesorul diriginte desfășoară activități educative extrașcolare, pe care le stabilește după consultarea beneficiarilor primari și a părinților/reprezentanților legali, în concordanță cu specificul vârstei și nevoilor identificate pentru colectivul de elevi.
4)La începutul anului școlar și ori de câte ori se impune, profesorul diriginte informează elevii și părinții/reprezentanții legali privind serviciile (consiliere școlară, logopedie, sprijin educațional, mediere școlară etc.), programele (Burse școlare, Tichete pentru rechizite, Euro 200, Masă sănătoasă, Învățare remedială, Școala la domiciliu etc.) disponibile la nivelul unității de învățământ.
Art. 60
1)Profesorul diriginte organizează și coordonează:
a)activitatea colectivului de elevi;
b)activitatea consiliului clasei;
c)întâlniri la care sunt convocați părinții sau reprezentanții legali la începutul și la sfârșitul anului școlar și ori de câte ori este cazul;
d)acțiuni de orientare școlară și profesională pentru elevii clasei;
e)activități educative și de consiliere;
f)activități extracurriculare și extrașcolare în unitatea de învățământ și în afara acesteia, inclusiv activitățile realizate prin intermediul tehnologiei și al internetului;
g)acțiuni pentru prevenirea consumului de droguri în rândul beneficiarilor primari, inclusiv cele în colaborare cu centrele de prevenire, evaluare si consiliere antidrog;
h)activități de cunoaștere, intercunoaștere și teambuilding/dezvoltare a coeziunii de grup în vederea formării unei culturi bazate pe respect, încredere și susținere reciprocă la nivelul clasei.
2)Profesorul diriginte monitorizează:
a)situația la învățătură a beneficiarilor primari;
b)frecvența la ore a beneficiarilor primari;
c)participarea și rezultatele beneficiarilor primari la concursurile și competițiile școlare și extrașcolare;
d)participarea și comportamentul beneficiarilor primari în timpul activităților școlare, extrașcolare și extracurriculare;
e) participarea beneficiarilor primari la programe sau proiecte și implicarea acestora în activități de voluntariat;
3)Profesorul diriginte colaborează cu:
a)profesorii clasei și coordonatorul pentru proiecte și programe educative școlare și extrașcolare pentru informarea privind activitatea beneficiarilor primari, pentru soluționarea unor situații specifice activităților școlare și pentru toate aspectele care vizează procesul instructiv-educativ, care îi implică pe elevi;
b)directorul unității de învățământ, pentru organizarea unor activități ale colectivului de elevi, pentru inițierea unor proiecte educaționale cu elevii, pentru rezolvarea unor probleme administrative referitoare la întreținerea și dotarea sălii de clasă, inclusiv în scopul păstrării bazei materiale, pentru soluționarea unor probleme sau situații deosebite, apărute în legătură cu colectivul de elevi;
c)asociația și comitetul de părinți, părinții sau reprezentanții legali pentru toate aspectele care vizează activitatea beneficiarilor primari și evenimentele importante la care aceștia participă și cu alți parteneri implicați în activitatea educativă școlară și extrașcolară;
d)compartimentul secretariat, pentru acordarea burselor și întocmirea documentelor școlare și a actelor de studii ale beneficiarilor primari clasei;
e)persoana desemnată pentru gestionarea SIIIR, în vederea completării și actualizării datelor referitoare la elevi;
4) Profesorul diriginte informează:
a)elevii și părinții sau reprezentanții legali despre prevederile regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ;
b)elevii și părinții sau reprezentanții legali cu privire la reglementările referitoare la evaluări și examene și cu privire la alte documente care reglementează activitatea și parcursul școlar al beneficiarilor primari;
c)părinții sau reprezentanții legali despre situația școlară, comportamentul beneficiarilor primari, frecvența acestora la ore; informarea se realizează în cadrul întâlnirilor cu părinții sau reprezentanții legali, precum și în scris, ori de câte ori este nevoie;
d)părinții sau reprezentanții legali, în cazul în care elevul înregistrează absențe nemotivate; informarea se face în scris; numărul absențelor se stabilește prin regulamentul de organizare și funcționare a fiecărei unități de învățământ;
e)părinții sau reprezentanții legali, în scris, referitor la sancționările disciplinare, neîncheierea situației școlare, situațiile de corigență sau repetenție;
f)elevii și părinții sau reprezentanții legali cu privire la prevederile procedurii de management a cazurilor de violență.
5)Profesorul diriginte îndeplinește alte atribuții stabilite de către conducerea unității de învățământ, în conformitate cu legislația în vigoare sau fișa postului.
Art. 61
Dispoziţiile referitoare la profesorul diriginte se aplică în mod corespunzător şi personalului didactic din învăţământul primar.
Profesorul consilier școlar
Art. 62
1)Profesorul consilier şcolar din cabinetul şcolar de asistenţă psihopedagogică are următoarele obligaţii în unitatea de învăţământ:
a)stabilirea, aprobarea şi afişarea programului de lucru la cabinetul de asistenţă psihopedagogică;
b)prezentarea în consiliul profesoral al unităţii de învăţământ a unui raport de activitate semestrial care să cuprindă informaţii privind: numărul de copii/elevi, părinţi, cadre didactice care au beneficiat de servicii de consiliere şi asistenţă psihopedagogică, măsurile ameliorative propuse pentru situaţiile de criză, situaţiile speciale şi măsurile întreprinse pentru rezolvarea/ameliorarea acestora, alte informaţii solicitate de unitatea de învăţământ;
c)colaborarea cu personalul didactic al unităţii de învăţământ în care funcţionează;
d)participarea la consiliile profesorale, şedinţele cu părinţii şi, după caz, la alte acţiuni organizate de unitatea de învăţământ;
e)organizarea de lectorate pentru părinţi cu tematică specifică;
f)participarea, la solicitarea unităţii de învăţământ, la diverse proiecte şi programe educaţionale.
2)Unitatea de învăţământ are următoarele obligaţii faţă de profesorul consilier şcolar:
a)asigură spaţiul pentru funcţionarea cabinetului, necesar desfăşurării în cele mai bune condiţii a activităţilor de consiliere şi asistenţă psihopedagogică;
b)asigură serviciile de igienizare şi dotare a cabinetului de consiliere şi asistenţă psihopedagogică;
c)asigură toate drepturile prevăzute de legislaţia în vigoare.
CAPITOLUL V
Comisiile care funcționează în cadrul școlii
Art. 63
Comisiile care funcționează în cadrul școlii se împart în doua categorii: comisii cu caracter permanent și comisii cu caracter temporar sau ocazional, conform ROFUIP.
1) Comisiile cu caracter permanent sunt:
a) Comisia pentru curriculum;
b) Comisia de evaluare şi asigurare a calităţii( CEAC);
c) Comisia de securitate şi sănătate în muncă şi pentru situaţii de urgenţă;
d) Comisia pentru controlul managerial intern;
e) Comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii;
f) Comisia pentru formare și dezvoltare în cariera didactică.
2)Comisiile cu caracter temporar și ocazional:
a) Comisia pentru frecvență, combaterea absenteismului și a abandonului școlar;
b) Comisia pentru întocmirea orarului și asigurarea serviciului pe școală;
c) Comisia de gestionare SIIIR;
d) Comisia de inventariere, recepție, casare a bunurilor;
e) Comisia pentru programe pentru susținerea educațională (burse școlare,”bani de liceu”, etc)
f) Comisia pentru cercetarea abaterilor disciplinare;
g) Comisia pentru manuale şcolare
h) Comisia de mobilitate a personalului
Art.64
1)Activitatea comisiilor cu caracter permanent, temporar și ocazional este reglementată prin proceduri.
2)Comisiile cu caracter permanent își desfășoară activitatea pe tot parcursul anului școlar, comisiile cu caracter temporar își desfășoară activitatea doar în anumite perioade ale anului școlar, iar comisiile cu caracter ocazional sunt înființate ori de câte ori se impune constituirea unei astfel de comisii, pentru rezolvarea unor probleme specifice apărute la nivelul unității de învățământ.
CAPITOLUL VI
Elevii
Dobândirea și exercitarea calității de beneficiar primar al educației
Art. 65 Beneficiarii primari ai educației sunt , preșcolarii și elevii, precum și persoanele adulte înscrise într-o unitate de învățământ.
Art.66
1)Dobândirea calităţii de beneficiar primar al educaţiei se face prin înscrierea în unitatea de învăţământ.
2)Înscrierea se aprobă de către consiliul de administraţie, cu respectarea legislaţiei în vigoare, a prezentului regulament, a regulamentelor specifice aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi a regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii, ca urmare a solicitării scrise a părinţilor sau reprezentanţilor legali.
Art. 67
1)Înscrierea în învăţământul preșcolar și primar se face conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
2) În situația în care, pe durata clasei pregătitoare ori a clasei I, elevul acumulează absențe ca urmare a unor probleme medicale sau se observă manifestări de oboseală sau de neadaptare școlară, părinții sau reprezentanții legali pot depune la unitatea de învățământ o solicitare de retragere a elevului în vederea reînscrierii în anul școlar următor, în clasa corespunzătoare nivelului din care s-a retras; la cererea motivată a părintelui, reînscrierea se poate face și în anul școlar în care s-a solicitat retragerea, în clasa anterioară nivelului din care s-a retras elevul.
3)În situaţia solicitării de retragere, menţionate la alin. (2), unitatea de învățământ va consilia părinţii sau reprezentanţii legali privind nevoia de a lua decizii în interesul educaţional al elevului şi îi va informa că solicitarea nu poate fi soluţionată decât în situaţia în care evaluarea nivelului dezvoltării atestă necesitatea reînscrierii în clasa anterioară sau în clasa corespunzătoare nivelului din care s-a retras.
Art. 68
Elevii promovaţi vor fi înscrişi de drept în anul următor, dacă nu există prevederi specifice de admitere în clasa respectivă, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
Art.69 Frecvența elevilor
1) Frecvența elevilor la orele de curs este obligatorie.
2) Absentele elevilor se vor consemna obligatoriu de profesor in catalog la fiecare ora. Părintele/ tutorele legal al elevilor poate solicita învoirea acestuia, in limita a 40 de ore de curs pe an școlar, caz în care absențele se vor motiva pe baza cererii scrise adresate învățătorului/dirigintelui, motivarea absențelor se prezintă în termen de 7 zile de la reluarea activității elevului. Recuperarea materiei pierdute revine în totalitate elevului.
Motivarea absentelor se efectuează pe baza următoarelor acte;
– adeverintă eliberată de medicul cabinetului scolar sau de medicul de familie si avizată de medicul scolar;
– adeverintă sau certificat medical eliberat de unitatea sanitară în cazul în care elevul a fost internat în spital, avizată de medicul scolar;
– cererea scrisă a părintelui/tutorelui legal al elevului, adresată directorului unitătii de învătământ si aprobată de acesta, în urma consultării cu dirigintele clasei.
3) Nu este permisă învoirea elevilor de la ore, cu excepția cazurilor de participare la diverse activități cu specific școlar (olimpiade, concursuri, festivaluri etc). În aceste situații, învoirea se face de către conducerea şcolii, la solicitarea profesorului care îndrumă elevii respectivi.
4)În cazul îmbolnăvirilor, elevul este obligat să prezinte adeverinţe medicale, în maximum 7 zile de la reluarea activităţii. Adeverințele se păstrează pe tot parcursul anului școlar de învățător/diriginte.
Art.70 Ţinuta elevilor
1)În şcoală, este interzisă purtarea unor articole vestimentare indecente,blugi rupți/tăiați şi a accesoriilor care nu se pretează mediului şcolar.
2 )Se va purta ca uniformă școlară: jeans sau treninguri fără înscrisuri de culoare neagră, gri sau bleumarin și tricouri de culoare albă, bleu, albastru, bleumarin sau negru.
Fetelor nu le este permis machiajul, vopsitul părului, purtarea de tocuri înalte şi purtarea de bijuterii cu excepţia cerceilor mici din urechi, să aibă unghiile cu gel sau cu ojă colorată. La fete: cele care au părul mai lung de nivelul umerilor să îl poarte strâns în coadă. Băieţilor nu li se permite purtarea de cercei şi barbă; este interzisă purtarea de piercing/tatuaje. La băieţi: lungimea firului de păr să fie corespunzătoare.
3) Profesorul/ învăţătorul care în timpul orelor constată la un elev/elevi o ţinută neconformă cu prevederile actualului regulament va informa dirigintele care va înştiinţa familia elevului şi va lua măsurile disciplinare ce se impun.
Art.71 Obligaţiile elevilor
1. Obligaţiile elevilor în şcoală
1.1 Elevii trebuie să aibă un comportament civilizat, dovedind respect pentru numele şcolii în care învaţă.
1.2 Elevii nu au voie să aducă jigniri şi să manifeste agresivitate în limbaj şi în comportament sau atitudini ostentative şi provocatoare faţă de colegi şi faţă de personalul din unitate.
1.3 Este interzis oricărui elev să aducă în clasă sau în şcoală persoane străine, să fie aşteptat de alte persoane în şcoală sau în curtea şcolii.
1.4 Nu se aduc la şcoală alimente cu care se face murdărie: seminţe, nuci, alune, castane etc. Gustarea se serveşte numai în timpul pauzelor, iar hârtiile şi ambalajele resturilor de mâncare se aruncă la coș. 1.5 Nu se intră cu pachetele de mâncare în grupurile sanitare.
1.6 Se interzic cu desăvârşire: fumatul, consumul de băuturi energizante, alcoolice şi de droguri.
1.7 Elevii nu au voie să aducă şi să difuzeze în şcoală materiale care prin conţinutul lor cultivă violenţa şi intoleranţa.
1.8 Se interzice introducerea în şcoală a materialelor vizual-auditive cu caracter obscen şi imoral, precum şi a cărţilor de joc.
1.9 Se interzice cu desăvârşire părăsirea perimetrului școlar în timpul pauzelor.
1.10 Când se sună de intrare, elevii intră în şcoală sub supravegherea învăţătorului sau a profesorului de serviciu. Dacă în timpul pauzelor vremea este nefavorabilă, elevii pot sta în clase sau pe holurile corpurilor unității, protejând pereţii acestora şi materialele expuse.
1.11 Imediat ce se sună de intrare, fiecare elev intră în clasă, îşi ocupă locul în bancă şi îşi pregăteşte cele necesare pentru lecţie în cea mai perfectă linişte.
1.12 Elevii nu au voie să alerge pe holurile şcolii.
1.13 Elevii au obligaţia să poarte asupra lor carnetul de elev, să-l prezinte învăţătorului/ profesorului, pentru consemnarea notelor/abaterilor.
1.14 Elevii trebuie să utilizeze cu grijă manualele şcolare primite gratuit şi să le restituie în stare bună la sfârşitul anului şcolar. În cazul distrugerii/ deteriorării manualelor şcolare primite gratuit, elevii vinovaţi înlocuiesc manualul deteriorat cu un exemplar nou, corespunzător disciplinei, anului de studiu şi tipului de manual deteriorat, iar în caz de imposibilitate, achită contravaloarea acestuia.
1.15 Elevii scutiţi de efort fizic au obligaţia de a fi prezenţi la orele de educatie fizică, putându-le fi atribuite sarcini organizatorice.
1.16 Elevii care nu participă la orele de religie vor desfăşura alte activităţi (lectură, desen, etc) supravegheați de învățătorul clasei/ profesorul de religie. Dacă orele de religie sunt la începutul/sfârşitul programului, elevii vor veni/pleca la/de la şcoală cu o ora mai târziu/devreme faţă de programul zilei numai la solicitarea scrisă a părintelui.
1.17 Este interzisă folosirea de către elevi a toaletelor destinate profesorilor.
1.18 Este interzis jocul cu mingea în şcoală în afara orelor de educaţie fizică sau neînsoțiți de un cadru didactic.
1.19 Se interzice elevilor să intre sau să rămână în şcoală atunci când nu au activităţi organizate de cadrele didactice.
1.20 Deteriorarea bunurilor din patrimoniul școlii provocate de elevi în clase, pe holuri sau în curte vor fi sancţionate, iar reparaţiile/ contravaloarea acestora vor fi suportate de părinţii celor vinovaţi în cel mai scurt timp. În cazul în care vinovatul nu se cunoaşte, răspunderea materială este colectivă (a clasei).
1.21 Se interzice părăsirea şcolii în timpul orelor de curs. Dacă, în cazuri excepţionale (boală, participarea la o competiţie organizată de şcoală), elevul trebuie să părăsească şcoala, el este obligat să solicite permisiunea profesorului/ a învăţătorului care predă la ora respectivă, care îl poate învoi pe propria răspundere, dar va consemna absenţa în catalog. Profesorul-diriginte/ învăţătorul va motiva absenţa numai după ce va lua legătura cu familia elevului.
1.22 În situaţii excepţionale (de întârziere sau de lipsă a profesorului de la oră), elevii rămân în clasă sub conducerea şefului clasei şi desfăşoară, în perfectă ordine şi linişte, activităţi de muncă independentă, pentru a nu deranja celelalte clase. Dacă aceasta se întâmplă la ultima oră din programul şcolar, elevii vor putea pleca acasă numai după ce au primit învoire de la conducerea şcolii urmând să recupereze materia pierdută la o dată stabilită ulterior.
1.23 Dacă o clasă părăseşte şcoala înaintea terminării programului fără aprobarea conducerii şcolii, toţi elevii clasei primesc absenţă nemotivată la ora la care au lipsit. Se informează dirigintele de către profesorul de la a cărui oră a plecat întreaga clasa.
1.24 Este interzis elevilor să distrugă documente școlare, precum cataloage, carnete de elev, foi matricole.
1.25 Se interzice elevilor folosirea tabletelor inteligente, a dispozitivelor audio(boxe active) în timpul programului școlar doar cu acordul și în prezența unui cadru didactic care va manipula acel dispozitiv.
2. Obligaţiile elevilor în timpul orelor
2.1 Imediat ce s-a sunat de intrare, elevul va pune pe bancă rechizitele, manualul și caietele necesare pentru ora respectivă.
2.2 Se interzice utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs, al examenelor și al concursurilor, al altor activităţi extracurriculare. În caz de nerespectare, dispozitivele se preiau de către personalul unităţii de învăţământ în vederea predării către părinţi – tutori legali.
2.3 Este interzisă fotografierea sau filmarea în incinta școlii, înregistrarea audio/video în timpul programului școlar (în ore sau în pauze) făra acordul conducerii unității de învățământ.
2.4 Toti elevii clasei ascultă cu atenţie răspunsurile colegilor şi nu intervin decât cu permisiunea profesorului/ a învăţătorului prin ridicarea mâinii.
2.5 Fraudarea la lucrările scrise sau concursuri este cu desăvârşire interzis. În cazul în care sunt suficiente dovezi în acest sens elevii vor fi notati cu nota 1 sau calificativul insuficient.
2.6 În timpul orelor de curs, elevii trebuie să asculte cu atenţie explicaţiile profesorului/ ale învăţătorului, să ia notiţe şi să nu aibă preocupări sau manifestări de natură să perturbe buna desfăşurare a orei de curs.
2.7 Elevii care perturbă procesul de învăţământ prin vociferări, injurii sau alte activităţi diferite de cele instructiv-educative vor fi sancţionaţi conform regulamentului şcolar şi vor da notă explicativă profesorului, dirigintelui şi conducerii şcolii.
2.8 În perioadă de iarnă elevii vor avea în vedere curățarea ținutei/încălțămintei de zăpadă. Este interzisă introducerea zăpezii pe holurile unității și în sălile de clasă.
2.9 Nu se aruncă niciun fel de obiect pe geamuri, nu se lasă murdărie în bănci, nu se aruncă apa sau alte lichide din recipiente prin clasă.
2.10 La sfârşitul orei, elevii îşi vor aşeza lucrurile în bancă, se vor ridica în picioare pentru a saluta profesorul/ învăţătorul, apoi, cu permisiunea acestuia, vor ieşi în pauză.
2.11 Elevul este obligat să păstreze curăţenia clasei, a curţii, a holurilor, a grupurilor sanitare. Este interzis să se scrie pe bănci, pe uşi, pe mobilierul şcolii.
2.12 Este interzisă folosirea în joacă a obiectelor care pot cauza accidente sau a tipurilor de jocuri care pot fi periculoase.
4. Responsabilități
4.1 Elevii de serviciu în clasă
a)Zilnic, elevii efectuează serviciul pe clasă.
b)Elevii de serviciu pe clasă se prezintă în ziua serviciului cu 10 minute mai devreme pentru a verifica starea clasei şi a face eventualele retuşuri; rămân la sfârşitul cursurilor până la plecarea ultimului coleg din sală și verifică starea clasei.
c)Veghează la păstrarea curăţeniei în clasă, atrag atenţia elevilor să nu arunce hârtii sau resturi alimentare pe pardoseală şi să folosească pentru acestea coşul de gunoi.
d)Supraveghează și aerisesc clasa pe durata pauzelor.
e)Se interzice tuturor elevilor să se apropie, să manipuleze sau să folosească instalaţiile electrice, aparate şi materiale de laborator, instalaţii de apă, aparatură sportivă, în absenţa cadrelor didactice.
f)Se îngrijeşte de aranjarea băncilor și scaunelor, dar și de păstrarea curățeniei în clasă.
g)Răspunde de utilizarea raţională a energiei electrice în clasă.
h)Monitorizează păstrarea bunurilor /dotărilor clasei în perioada serviciului şi comunică profesorului de serviciu/ dirigintelui eventualele distrugeri.
i)La cerere, ajută profesorii clasei să aducă la ore materialul didactic necesar.
j)Anunţă absenţii la fiecare oră, precizând care sunt elevii care au părăsit şcoala după începerea cursurilor.
k)Păstrează caietul de observaţii al clasei şi urmăreşte completarea lui după fiecare oră (în caietul de observaţii vor fi trecuţi şi absenţii la fiecare oră);
l)Informează dirigintele cu orice problemă deosebită apărută în clasă:
– absenţe nemotivate;
– fuga de la ore;
– observaţii deosebite ale profesorilor;
– alte abateri de la disciplina şcolară.
m)La sfârşitul programului, controlează curăţenia clasei.
4.2 Şeful clasei
a) Pentru asigurarea unui climat de ordine şi disciplină la nivelul fiecărei clase, păstrarea integrităţii bunurilor din dotare şi realizarea legăturii dintre colectivul de elevi şi diriginte, profesor sau conducerea unităţii şcolare, se instituie funcţia de şef al clasei.
b) Şeful clasei este numit de dirigintele clasei dintre elevii cu un comportament exemplar şi cu o situaţie bună la învăţătură, în urma consultării colectivului de elevi al clasei. În absenţa şefului clasei, dirigintele numeşte operativ un înlocuitor al acestuia.
Atribuţiile şefului clasei sunt:
a)Atrage atenţia elevilor care au un comportament necuviincios faţa de colegi, deteriorează bunurile din sala de clasă şi aduce la cunoştinţa dirigintelui aceste abateri.
b)Controlează la începutul programului zilnic starea bunurilor care aparţin clasei şi sesizează, profesorului de serviciu sau conducerii şcolii neregulile constatate.
c)Informează profesorii clasei, dirigintele sau conducerea şcolii despre doleanţele, propunerile, iniţiativele sau nemulţumirile colectivului de elevi.
d)Coordonează activitatea elevilor de serviciu pe clasă.
Recompense şi sancţiuni
4.3. Recompense acordate elevilor
a)Elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară şi se disting prin comportare exemplară pot primi următoarele recompense:
evidenţiere, de către profesor/ director, în faţa colegilor clasei;
evidenţiere, de către director, în faţa colegilor de şcoală sau în faţa consiliului profesoral;
recomandare pentru trimiterea, cu prioritate, în excursii sau în excursii/tabere din ţară şi din străinătate.
4.4. Sancţiuni aplicabile elevilor
Elevii care săvârşesc fapte care aduc atingere regulamentului şcolar vor fi sancţionaţi la propunerea comisiei de disciplină din şcoală, daca faptele s-au petrecut în perimetrul școlii sau în cadrul activităților extrașcolare organizate de școală, după cum urmează:
a) Observaţia individuală
Se aplică elevilor de către diriginţi/ învăţători sau director şi se consemnează în caietul dirigintelui.
Sancţiunea nu atrage şi alte măsuri disciplinare.
b) Mustrare în faţa Consiliului profesoral
c) Mustrarea scrisă constă în dojenirea elevului, în scris, la propunerea consiliului clasei sau a directorului, de către diriginte/învăţător şi director.
Se aplică în scris la propunerea consiliului clasei sau a directorului de către diriginte/ învăţător.
Documentul scris va fi înmânat părinţilor/ tutorilor legali sub semnătură.
Sancţiunea se înregistrează în catalogul clasei, precizându-se numărul documentului.
Sancţiunea se consemnează în raportul consiliului clasei prezentat consiliului profesoral la sfârşitul al anului şcolar.
Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare.
c) Retragerea temporară sau definitivă a bursei (unde este cazul)
Retragerea temporară sau definitivă a bursei se aplică de director, la propunerea consiliului clasei sau a directorului.
Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare.
d) Mutarea disciplinară într-o altă clasă/unitate
Se aplică prin înmânarea în scris a sancţiunii de către diriginte/ învăţător părintelui/ tutorelui legal.
Sancţiunea se consemnează în raportul consiliului clasei, la sfârşitul unui modul sau al anului şcolar.
Sancţiunea se consemnează în registrul de evidenţă a elevilor, în catalogul clasei şi în registrul
matricol.
Sancţiunea este însoţită de scăderea notei la purtare.
e) amendă de la Poliție.
Toate sancţiunile aplicate se comunică individual în scris elevilor şi părinţilor – tutorilor legali
şi pot fi însoţite de scăderea notei la purtare.
Scăderea notei la purtare cu câte 1 punct pentru ficare 10 absenţe nemotivate sau la 10% absenţe nejustificate din numărul de ore pe semestru la o disciplină.
Dacă elevul căruia i s-a aplicat o sancţiunedă dovadă de un comportament ireproşabil pe o perioadă de cel puţin 8 săptămâni de şcoală până la încheierea anului şcolar, prevederea privind scăderea notei la purtare, asociată sancţiunii, se poate anula.
Anularea este decisă de cel care a aplicat sancţiunea.
Hotărârea Consiliului de Administraţie este definitivă.
Procedura de aplicare a sancțiunilor:
a) informarea elevilor şi a părinţilor – tutorilor legali
b) intervievarea elevilor în prezenţa părinţilor sau tutorilor legali
c) după caz, consultarea elevului cu consilierul școlar
5. Transferul elevilor
5.1. Transferurile se efectuează, de regulă, în perioada vacanţei de vară și sunt aprobate de Consiliul de Administrație al școlii. Prin excepţie, transferurile de la nivelul preşcolar se pot face oricând în timpul anului şcolar, ţinând cont de interesul superior al copilului.
5.2. Elevii care frecventeaza cursurile altor şcoli şi doresc să se transfere la Şcoala Gimnaziala Cerăt, dar nu aparţin circumscripţiei noastre şcolare, vor fi admişi, în limita locurilor disponibile (fără a se depăși efectivul maxim legal de elevi în clasă).
5.3.Transferul elevilor în timpul anului şcolar se poate efectua, în mod excepţional, cu respectarea prevederilor prezentului regulament, în următoarele situaţii:
a) la schimbarea domiciliului părinţilor într-o altă localitate.
b) în cazul unei recomandări medicale, eliberată pe baza unei expertize medicale efectuate de direcţia de sănătate publică;
c) în alte situaţii excepţionale, cu aprobarea Consiliului de Administraţie al Inspectoratului Școlar.
După aprobarea transferului, unitatea de învăţământ primitoare este obligată să solicite situaţia şcolară a elevului în termen de 5 zile lucrătoare. Unitatea de învăţământ de la care se transferă elevul este obligată să trimită la unitatea de învăţământ primitoare situaţia şcolară a celui transferat, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării. Până la primirea situaţiei şcolare de către unitatea de învăţământ la care s-a transferat, elevul transferat participă la cursuri în calitate de audient.
CAPITOLUL VII
Părinții sau reprezentanții legali
Dispoziții generale
Art. 72
1) Părinţii sau reprezentanţii legali elevului sunt parteneri educaţionali principali ai unităţilor de învăţământ.
2)Părinţii sau reprezentanţii legali ai elevului au acces la toate informaţiile legate de sistemul de învăţământ care privesc educaţia copiilor lor.
3)Părinţii sau reprezentanţii legali ai elevului au dreptul de a fi susţinuţi de sistemul de învăţământ, pentru a se educa şi a-şi îmbunătăţi aptitudinile ca parteneri în relaţia familie-şcoală.
Art. 73
1)Părintele/reprezentantul legal are obligația de a asigura frecvența școlară a beneficiarului primar în învățământul obligatoriu și de a lua măsuri pentru școlarizarea acestuia până la finalizarea studiilor.
2)Părinții/reprezentantul legal au obligația să asigure participarea la cursuri a beneficiarului primar minor pe întreaga perioadă a învățământului obligatoriu. Nerespectarea acestei obligații constituie contravenție și se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.
3)La înscrierea beneficiarului primar în unitatea de învățământ, părintele/reprezentantul legal are obligația de a prezenta documentele medicale solicitate, în vederea menținerii unui climat sănătos la nivel de grupă/formațiune de studiu, pentru evitarea degradării stării de sănătate a celorlalți beneficiari primari din colectivitate/unitatea de învățământ.
4)Părintele/reprezentantul legal are obligația ca, minimum o dată pe lună, să ia legătura cu învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar/profesorul diriginte pentru a cunoaște evoluția copilului/elevului, prin mijloace stabilite de comun acord. Prezența părintelui sau a reprezentantului legal va fi consemnată în caietul profesorului pentru învățătorului/institutorului/profesorului pentru învățământ primar/profesorului diriginte, cu nume, dată și semnătură.
5)Părintele/reprezentantul legal răspunde material pentru distrugerile bunurilor din patrimoniul unității de învățământ, cauzate de beneficiarul primar.
6)Părintele/reprezentantul legal al elevului din învățământul primar are obligația să îl însoțească până la intrarea în unitatea de învățământ, iar la terminarea activităților educative/orelor de curs să îl preia. În cazul în care părintele/reprezentantul legal nu poate să desfășoare o astfel de activitate, împuternicește un alt adult. Dispozițiile nu se aplică în situațiile în care transportul copiilor la și de la unitatea de învățământ se realizează cu microbuzele școlare.
Art. 74
Se interzice oricăror persoane agresarea fizică, psihică, verbală etc. a copiilor/beneficiarilor primari și a personalului unității de învățământ.
Îndatoririle părinţilor sau reprezentanţilor legali
Art. 75
1. Părintele sau reprezentantul legal are obligaţia ca, minimum o dată pe lună, să ia legătura cu profesorul
pentru învăţătorul/profesorul diriginte pentru a cunoaşte evoluţia elevului, prin mijloace stabilite de comun acord.
2. Părintele sau reprezentantul legal răspunde material pentru distrugerile bunurilor din patrimoniul
unităţii de învăţământ cauzate de elev.
3. Părintele sau reprezentantul legal al preşcolarului sau al elevului din învăţământul
primar are obligaţia să îl însoţească până la intrarea în unitatea de învăţământ, iar la terminarea activităţilor educative/orelor de curs să îl preia. În cazul în care părintele sau reprezentantul legal nu poate să desfăşoare o astfel de activitate, împuterniceşte o altă persoană.
4. Se interzice oricăror persoane agresarea fizică, psihică, verbală etc. a elevilor şi a personalului unităţii de învăţământ.
5. Respectarea prevederilor prezentului regulament şi a regulamentului de organizare şi funcţionare
a unităţii de învăţământ este obligatorie pentru părinţii sau reprezentanţii legali ai elevilor.
6. Părintele sau reprezentantul legal al elevului din învăţământul primar și gimnazial are obligaţia de a solicita, în scris, retragerea elevului în vederea înscrierii acestuia într-o unitate de învăţământ din străinătate.
7. Părintele sau reprezentantul legal al antepreşcolarului/preşcolarului sau al elevului din învăţământul obligatoriu are obligaţia de a-l susţine pe acesta în activitatea de învăţare desfăşurată, inclusiv în activitatea de învăţare realizată prin intermediul tehnologiei şi al internetului, şi de a colabora cu personalul unităţii de învăţământ pentru desfăşurarea în condiţii optime a acestei activităţi.
Art.76Accesul copiilor și personalului în incinta grădiniței
1)Este interzis accesul în unitate a persoanelor aflate sub influența băuturilor alcoolice sau a celor turbulente. În cazul prezenței acestor persoane, se solicită intervenția organelor de poliție.
2)Accesul părinţilor/tutorilor/reprezentanţilor legali ai beneficiarilor primari este permis în incinta grădiniței , dacă:
a fost solicitat/a fost programat pentru o discuţie cu un cadru didactic sau cu directorul unităţii de învăţământ;
desfăşoară activităţi în comun cu cadrele didactice;
depune o cerere/alt document la secretariatul unităţii de învăţământ;
participă la acţiuni organizate de părinţi, aprobate de conducerea unităţii de învăţământ;
în alte situaţii speciale prevăzute de regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţii-aducerea și preluarea copiilor din unitatea de învățământ în timpul programului stabilit.1) 3)Accesul copiilor se realizează pe la intrarea stabilită respectându-se programul comunicat de către conducerea unității, pentru fiecare grupă de copii constituită.
4)Copiii vor utiliza o singură cale de acces în unitatea de învățământ.
5)Părintele sau reprezentantul legal al copilului are obligaţia să îl însoţească până la intrarea în grădiniță, iar la terminarea activităţilor educative să îl preia respectând programul de aducere și preluare a copiilor: 8.00-8.30 aducerea copiilor; 12.45-13.00 preluarea copiilor.
6)În cazul în care părintele sau reprezentantul legal nu poate să desfăşoare o astfel de activitate, împuterniceşte un alt adult, cu o înștiințare în prealabil. După preluarea copilului părintele/reprezentantul legal nu are voie să staționeze în spațiul interior sau exterior al unității de învățământ pentru activități recreative, respectiv pe holuri, grupuri sanitare, curtea unității de învățământ.
Art.77
Programul unității trebuie să fie respectat atât la începerea, cât și la terminarea cursurilor. Ieșirea copiilor din unitate în timpul programului este strict interzisă, cu excepția situațiilor speciale.
1)Este interzis copiilor să părăsească incinta unității de învățământ fără a fi însoţiţi de părinţi sau reprezentanţi legali.
2)Pentru accesul în unitate, se vor respecta prevederile Procedurii operaționale Accesul copiilor și a personalului în incinta grădiniței.
Art.78
Este interzisă staționarea, în afara timpului alocat activităților care presupun aducerea și/sau preluarea antepreșcolarilor/preșcolarilor din incinta unității de învățământ, în spațiile interioare ale unității de învățământ (săli de grupe, grupuri sanitare, holuri) precum și în spațiile exterioare (curtea unității).
Art.79
Este interzis părinților/reprezentanților legali/tutorilor să aibă comportamente jignitoare, indecente, de discriminare și să manifeste violență în limbaj sau comportament față de copii, alți părinți/reprezentanți legali/tutoti și/sau față de personalul unității de învățământ.
CAPITOLUL VIII
Comitetul de părinţi
Art. 80
1)La Școala Gimnazială Cerăt,la nivelul fiecărei clase, se înfiinţează şi funcţionează comitetul de părinţi.
2)Comitetul de părinţi se alege, prin majoritate simplă a voturilor, în fiecare an, în adunarea generală a părinţilor, convocată de învăţător/institutor/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte care prezidează şedinţa.
3)Convocarea adunării generale pentru alegerea comitetului de părinţi are loc în primele 15 zile calendaristice de la începerea cursurilor anului şcolar.
4)Comitetul de părinţi pe clasă se compune din 3 persoane: un preşedinte şi 2 membri. În prima şedinţă după alegere, membrii comitetului decid responsabilităţile fiecăruia, pe care le comunică profesorului pentru învăţământul primar/profesorului diriginte.
5)Comitetul de părinţi pe clasă reprezintă interesele părinţilor sau ale reprezentanţilor legali ai elevilor clasei în adunarea generală a părinţilor sau reprezentanţilor legali, în consiliul profesoral, în consiliul clasei şi în relaţiile cu echipa managerială.
Art. 81
Preşedintele comitetului de părinţi pe clasă reprezintă interesele părinţilor sau ale reprezentanţilor legali în relaţiile cu consiliul reprezentativ al părinţilor şi asociaţia de părinţi şi, prin acestea, în relaţie cu conducerea unităţii de învăţământ şi alte foruri, organisme şi organizaţii.
CAPITOLUL IX
Consiliul reprezentativ al părinţilor/Asociaţia de părinţi
Art. 82
1)La nivelul Școlii Gimnaziale Cerăt, funcţionează consiliul reprezentativ al părinţilor.
2)Consiliul reprezentativ al părinţilor din unitatea de învăţământ este compus din preşedinţii comitetelor de părinţi.
3)Consiliul reprezentativ al părinţilor este o structură fără personalitate juridică a cărei activitate este reglementată printr-un regulament adoptat prin hotărârea adunării generale a preşedinţilor comitetelor de părinţi pe grupă/clasă din unitatea de învăţământ, care nu are patrimoniu, nu are buget de venituri şi cheltuieli, nu are dreptul de a colecta cotizaţii, donaţii şi a primi finanţări de orice fel de la persoane fizice sau juridice. Se poate implica în activităţile unităţii de învăţământ prin acţiuni cu caracter logistic – voluntariat.
Art. 83
1)Consiliul reprezentativ al părinţilor îşi desemnează preşedintele şi 2 vicepreşedinţi ale căror atribuţii se stabilesc imediat după desemnare, de comun acord între cei 3, şi se consemnează în procesul-verbal al şedinţei.
2)Consiliul reprezentativ al părinţilor se întruneşte în şedinţe ori de câte ori este necesar. Convocarea şedinţelor consiliului reprezentativ al părinţilor se face de către preşedintele acestuia sau, după caz, de unul dintre vicepreşedinţi.
3)Consiliul reprezentativ al părinţilor desemnează reprezentanţii părinţilor sau reprezentanţilor legali în organismele de conducere şi comisiile unităţii de învăţământ.
4)Consiliul reprezentativ al părinţilor este întrunit statutar în prezenţa a două treimi din numărul total al membrilor, iar hotărârile se adoptă prin vot deschis, cu majoritatea simplă a voturilor celor prezenţi. În situaţia în care nu se întruneşte cvorumul, şedinţa se reconvoacă pentru o dată ulterioară, fiind statutară în prezenţa a jumătate plus 1 din totalul membrilor.
CAPITOLUL X
Aspecte privind securitatea în mediul educațional virtual și gestionarea datelor cu caracter personal
Art. 84
Securitatea în mediul educațional virtual se realizează conform directivelor UE privind securitatea cibernetică, precum și prelucrarea datelor cu caracter personal. În organizarea și desfășurarea activităților în mediul virtual se asigură respectarea cerințelor privind protecția datelor cu caracter personal, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului Uniunii Europene din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), denumit în continuare Regulamentul (UE) 2016/679.
Măsurile de securitate, ca părți integrate ale platformelor digitale educaționale utilizate în mediul educațional virtual, și de protecție a sănătății elevilor în perioada utilizării echipamentelor digitale se stabilesc pentru desfășurarea activităților educaționale.
Prelucrarea, de către unitatea de învățământ, a datelor cu caracter personal ale participanților la activitățile desfășurate prin intermediul tehnologiei și al internetului se realizează în vederea îndeplinirii obligației legale care revine unității de învățământ de asigurare a dreptului la învățătură, prin garantarea accesului și a desfășurării efective a procesului educațional în cazul în care procesul educațional nu se poate derula față în față, conform prevederilor legale în vigoare.
Categorii de date cu caracter personal care trebuie prelucrate cu respectarea principiilor legate de prelucrarea datelor cu caracter personal prevăzute la art. 5 din Regulamentul (UE) 2016/679 sunt:
numele și prenumele elevilor, numele și prenumele cadrelor didactice care utilizează aplicația/platforma educațională informatică;
imaginea, vocea participanților, după caz;
mesajele, videoclipurile, fișierele expediate sau orice alte materiale care conțin date prelucrate prin utilizarea aplicației/platformei educaționale informatice;
rezultatele evaluării;
datele de conectare la aplicația/platforma educațională utilizată pentru participare la cursurile online: nume de utilizator și parolă de acces.
Ca măsură de protecție a datelor cu caracter personal, prelucrate cu ocazia utilizării aplicațiilor/platformelor educaționale informatice, se interzice înregistrarea activităților desfășurate online.
Art. 85
1)Unitatea de învățământ, în calitate de operator de date cu caracter personal, are obligația de a institui o serie de măsuri tehnice și organizatorice privind protejarea și păstrarea datelor cu caracter personal care să vizeze:
securitatea în mediul online;
asigurarea confidențialității datelor;
preîntâmpinarea riscului pierderii de date;
împiedicarea modificării datelor cu caracter personal;
interzicerea accesului neautorizat la datele cu caracter personal.
2)Conducerea unității de învățământ ia măsuri cu privire la furnizarea informațiilor prevăzute la art. 13 din Regulamentul (UE) 2016/679: identitatea și datele de contact ale unității de învățământ și, după caz, ale reprezentantului acesteia, scopurile în care sunt prelucrate datele cu caracter personal, precum și temeiul juridic al prelucrării, destinatarii sau categoriile de destinatari ai datelor cu caracter personal, perioada pentru care vor fi stocate datele cu caracter personal, drepturile persoanelor vizate.
3)Prin măsurile dispuse, unitatea de învățământ trebuie să facă dovada păstrării în condiții de siguranță a datelor cu caracter personal, așa cum au fost definite la art. 4 alin. (4).
Art. 86
Participanții la activitățile de învățare desfășurate prin intermediul tehnologiei și al internetului au următoarele obligații:
răspund pentru toate mesajele, videoclipurile, fișierele expediate sau pentru orice alte materiale prelucrate prin utilizarea aplicației/platformei educaționale informatice;
de a utiliza aplicația/platforma educațională informatică doar în conformitate cu prevederile legale;
de a nu înregistra, disemina, folosi informații, care conțin date cu caracter personal, în alt mod care excede scopului prelucrării acestor date.
Art. 87
1)Datele cu caracter personal sunt prelucrate exclusiv în scopul derulării activității didactice.
2)Orice prelucrare a datelor cu caracter personal efectuată de către unitatea de învățământ în afara scopului vizat, prevăzut la alin. (1), constituie o încălcare a prevederilor legale.
CAPITOLUL XI
Dispoziții finale
Art. 88
Prezentul Regulament de Ordine Interioară al Școlii Gimnaziale Cerăt, intră în vigoare odată cu aprobarea acestuia în Consiliul de Administrație şi înștiințarea elevilor și părinților care se va face sub semnătură, de către diriginții claselor. Absența de la școală în ziua în care regulamentul este prezentat elevilor nu îi exonerează pe cei absenți de prevederile acestuia.
Art.89
Prevederile din regulament care contravin noilor ordine şi instrucțiuni ale ME şi ale Inspectoratului Școlar, pe parcursul anului școlar în curs devin nule.
Art. 90
Prevederile prezentului regulament sunt obligatorii pentru tot personalul didactic sau nedidactic al unității de învățământ, pentru elevi şi părinții acestora.
Art. 91
Prevederile prezentului Regulament se pot modifica şi/ sau completa ulterior, ori de câte ori este cazul, la inițiativa a 2/3 din numărul membrilor Consiliului de Administrație din cadrul școlii. Modificările şi/ sau completările ulterioare vor fi aduse la cunoștința întregului personal şi a elevilor în termen de 3 zile de la efectuare.
Art. 92
Se interzice colectarea de fonduri de protocol sau a oricărui alt fond destinat derulării evaluărilor naționale (teste naționale, examen de bacalaureat, examene de obținere a atestatelor de competenta).
Art.93
Necunoașterea sau ignorarea deliberata a prezentului regulament, precum si a tuturor regulamentelor care reglementează procesul de învățământ, nu absolvă de răspundere și nu pot fi invocate drept scuză.
Director,
Prof.Marius Daniel Tuță




